KÖPVILLKOR HOS AKTIEBOLAGET ATOMA (556028-5404) NEDAN KALLAT ’ATOMA’ (version 2022-05-02)
1. ALLMÄNNA VILLKOR
För privatpersoner gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Atomas webbshop www.ifallatt.se levererar till privatpersoner på den svenska marknaden. Kunder under 18 år måste ha målsmans/förmyndares godkännande för att göra beställningar hos oss. Nedan finns länkar till Konsumentverket och ARN där man kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
www.konsumentverket.se
www.arn.se
2. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Vi hanterar person- och kontaktuppgifter i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). För att handla hos Atoma behöver du ange uppgifter i samtliga obligatoriska fält vid orderregistreringen. Du bekräftar att uppgifterna är korrekta och fullständiga samt godkänner att Atoma använder och lagrar dina personuppgifter genom att acceptera våra köpvillkor i samband med att köpet genomförs. Du samtycker samtidigt till användningen av cookies (läs mer om GDPR och cookies i vår Integritetspolicy nedan). De personuppgifter du lämnar till oss används enbart för att uppfylla lagstiftning och för att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part. Du har alltid rätt att ta del av uppgifterna och begära korrigering eller radering av felaktiga och/eller ofullständiga uppgifter. Dina uppgifter används för orderbekräftelse samt för att meddela dig om orderstatus och leveransbesked.
3. AVTAL
Ett avtal ingås när du som konsument slutfört ditt köp i kassan. I samband med din beställning skickar vi en orderbekräftelse som bekräftar ditt köp. Observera att din beställning endast kan bekräftas om vi kan fastställa och ta del av dina uppgifter. Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern samt godkänner våra köpvillkor och integritetspolicy.
4. AVBESTÄLLNING
Som konsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat försändelsen till dig. Avbeställning kan göras fram till dess att leveransen av beställningen har påbörjats. Efter det att leveransen påbörjats kan du inte längre avbeställa leveransen. För avbeställning kontakta oss snarast på [email protected]
5. PRISER
Alla priser anges i svenska kronor (SEK). Priserna visas inklusive 25% moms. Fraktkostnad tillkommer för alla beställningar upp till gränsen för fraktfritt (se vidare under Frakt nedan). Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Atoma inte råder över, t ex pga ny lagstiftning eller force majeur. Inga expeditionskostnader tillkommer.
6. BETALNING
Betalning kan ske genom kortbetalning. Vi accepterar VISA och MasterCard. Vår samarbetspartner för korttransaktioner är STRIPE. Ett företag som garanterar en snabb och säker betalning. Betalningen sker över en säker anslutning. Alla transaktioner skickas via SLL (Secure Sockets Layer) och är krypterade för att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Hur fungerar det?
Vid betalning kommer du till STRIPES säkra betalsida för kreditkort. Där väljs kreditkort som ska använda (VISA, MasterCard), fyll i fälten; Kortnummer, Giltig till (månad), Giltig till (år). Kontroll sker sen av de lämnade uppgifterna.
Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2/CSC)?
För att höja säkerheten uppmanas du att ange de tre sista siffrorna som är tryckta i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning. Andra benämningar som används på marknaden är säkerhetskod, CVV-kod, CVx eller säkerhetsnummer. Denna kod skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.
Var hittar jag koden på kortet?
På VISA och MasterCard hittar du koden som är de tre sista siffrorna i fältet för namnteckning på kortets baksida.
Varför måste säkerhetskod anges?
Detta är för att höja säkerheten. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distansköp.
7. FRAKT
Fraktkostnad tillkommer för alla beställningar och den varierar med total vikt och volym för beställningen. De olika fraktalternativen visas i webshopen. Fraktfritt gäller för beställningar på minst 399 kr inkl moms.
8. LEVERANS
Leveranssätt
Din beställning skickas som Brev, Postpaket eller med Schenker eller annan motsvarande speditör beroende på vikt och storlek. OBS! Vi levererar ej till boxadresser.
Leveranstid
De varor vi har i lager skickas i normalfall från oss samma dag eller dagen efter att ordern kommit in och blivit betald. Beställningsvaror skickas så fort vi får hem dem, oftast inom 5-7 dagar, och skickas sedan snabbast möjligt till dig. Leveranstiden från det att varorna skickats är ca 1-3 arbetsdagar. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning pga semestertider eller hög orderingång.
Leveransförsening
Ibland uppstår leveransförseningar utanför Atomas kontroll. Det kan ske då en transportör eller leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser gentemot Atoma. Om detta inträffar frånsäger sig Atoma ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Atoma meddelar alltid om möjligt kunden om en leverans drar ut på tiden.
Transportrisk
Atoma och dess fraktpartners står för transportrisken, dvs risken för att varan ev. skadas eller kommer bort under transporten från Atomas lager till kund. Kunden och dess anlitade transportföretag står för risken vid en ev retur till Atoma.
Avgift för outlösta paket
Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 190 kr inkl moms för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss. Detta debiteras på särskild faktura till kunden.
Äganderättsförbehåll
Alla varor du beställt är Atomas egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.
9. REKLAMATION
Transportskada
Om en vara skadas under transporten ska skadan anmälas omgående vid mottagandet till transportören (Posten, Schenker eller annan förekommande). Du kontaktar även alltid oss samtidigt för att göra en reklamation då vi ansvarar för att leveransen kommer fram till dig välbehållen. Uppge skadans art och ordernummer som referens när du kontaktar oss.
Felaktig/defekt vara
För att reklamera en felaktig eller defekt vara kontaktar du oss snarast efter att du fått din försändelse. Uppge både ordernummer samt orsak till reklamationen för att förenkla reklamationshanteringen.
Retur av reklamerad vara
Transportskadade och felaktiga/defekta varor ska skickas i retur till oss. För returfrakten mailar vi en förbetald fraktsedel. När vi fått varan och reklamationen är godkänd, skickar vi en ny likadan vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig. Återbetalning sker inom 5-7 arbetsdagar efter att vi mottagit returen. För att reklamera en transportskadad eller felaktig/defekt vara kontakta alltid oss på [email protected]
10. ÅNGERRÄTT
Privatkonsument har enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackningen kan återsändas i oförändrat skick i sin originalförpackning. Varan får ej vara använd, hanterats ovårdat eller skadats, men förpackningen får ha öppnats varsamt. Vissa varor är undantagna ångerrätten, t ex hygienartiklar, specialbeställda produkter och plomberade produkter där plomberingen brutits. Returfrakten bekostas av konsumenten, varan ska vara väl emballerad och sändas åter till oss som spårbar försändelse. Återbetalning av köpesumman sker enbart vid godkänd retur. Återbetalning sker inom 10 arbetsdagar efter att vi mottagit och godkänt en returnerad komplett vara. För att använda ångerrätten behöver du alltid kontakta oss först på [email protected]
Returadressen är:
AB Atoma/ifallatt
Vargmötesvägen 2 D
186 30 Vallentuna
11. RESERVATION
Atoma förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har Atoma rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp. Atoma reserverar sig för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför Atomas kontroll.
Läs mer om vad som räknas som oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.
Force Majeur
Händelser utanför Atomas kontroll, vilka ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till Force Majeur, vilket innebär att Atoma befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför Atomas kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Atomas sida, som gör att Atoma ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att Atoma befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
FÖRETAGSINFORMATION
AB Atoma
Vargmötesvägen 2 D
186 30 Vallentuna
Org.nr: 556028-5404
Momsreg.nr: SE556028540401
Kontakt kundtjänst:
Tel: 08-59075400
E-post: [email protected]